Παρόλο που ήμουν πολύ διαβασμένη και καλά προετοιμασμένη στο θέμα της διατροφής με τα παιδιά, συνέβη και σε μένα: σταμάτησαν να τρώνε τα μισά φαγητά λίγο μετά τα 3,5 έτη. Ευτυχώς, καμιά τροφή δεν είναι αναντικατάστατη και έτσι πάντα βρίσκουμε κάτι να φάμε όπου κι αν είμαστε.

Γενικά, ο Γιώργος είναι μεζεκλής και του αρέσει το φαγάκι του. Αν δεν έχει τσιμπήσει πριν λίγη ώρα, θα φάει όσο εγώ, ίσως και λίγο περισσότερο. Και θα δοκιμάσει απ’ όλα μέχρι να καταλήξει και να απορρίψει κάτι.
Ο Ορφέας από την άλλη, σταδιακά από τα 3,5 και μετά άρχισε να απορρίπτει πολλές τροφές που μέχρι τότε έτρωγε ευχάριστα. Σταμάτησε να τρώει σάλτσα πέστο στα μακαρόνια του και τελικά οτιδήποτε πράσινο. Συνεπώς, και τον άρακα που έτρωγε μέχρι τότε. Αλλά και μπιφτέκια/τυροπιτάκια με δυόσμο/μαϊντανό/πιπεριά/ντομάτα. Απέρριψε μέχρι και το ψάρι για ένα διάστημα. Και έγινε πολύ συγκεκριμένος στις επιλογές του σε όλα τα άλλα. Από το ψωμί που το θέλει μαλακό, μέχρι τα γλυκά που δεν πρέπει να κολλάνε στα χέρια του.
Δεν μου κάνει εντύπωση όλο αυτό. Αφενός, ξέρω ότι συμβαίνει σε αυτή την ηλικία. Περίεργο δηλαδή είναι (αν και ευχάριστο) που δεν συνέβη και στον Γιώργο. Αφετέρου, γιατί κι εγώ σε αυτή την ηλικία ακριβώς σταμάτησα να τρώω τα πάντα και έχασα πάρα πολύ βάρος. Έφτασα 5,5 χρονών να είμαι 16 κιλά και να τρώω μόνο σκέτα μακαρόνια, πατάτες, ψάρι μόνο με ψωμί και ντομάτα ωμή. Και παγωτά.
Ο Ορφέας είναι ήδη 17 και 4+ ετών, οπότε πάλι καλά. Και τρώει κρέας. Παγωτό μόνο σοκολάτα…

Ευτυχώς λοιπόν που καμία τροφή δεν είναι αναντικατάστατη. Και ευτυχώς που ξέρω τα παιδιά μου, περνάω πολύ χρόνο μαζί τους, τρώμε μαζί όλα τα γεύματα και συνεπώς ξέρω τι τρώνε και τι όχι και ποιες εναλλακτικές τους έχουν αρέσει.
Αυτές οι εναλλακτικές είναι γνωστές σε όλους όσοι έχουν κάνει διατροφή ή έχουν μελετήσει το θέμα της τροφής τους και θα τις βρείτε παντού, αλλά ορίστε εν συντομία:

Αν δεν τρώει κρέας: το κρέας πολλοί το έχουν βγάλει εντελώς από τη διατροφή τους εδώ και χρόνια. Και αυτό γιατί το κρέας και τα πουλερικά αντικαθίστανται από το ψάρι, τα γαλακτοκομικά (γιαούρτι, τυρί, κρέμα), το αυγό. Αλλά και από φυτικές πρωτεΐνες, όπως ξηρούς καρπούς, βούτυρο από ξηρούς καρπούς, ταχίνι, ακόμα και σόγια. Υπόψιν ότι όλες οι τροφές που αναφέρονται σε αυτή την παράγραφο μπορούν να αντικαταστήσουν η μία την άλλη. Έτσι, αν φάει αυγό και τυράκι, δεν πειράζει που δεν έφαγε κρέας ή ψάρι. Αν φάει γιαούρτι και πιει το γάλα του, επίσης. Αν τρώει κρέας και δεν τρώει ψάρι, δεν πειράζει για ένα διάστημα. Και ούτω καθεξής. Επίσης, πολλά παιδιά μπορεί να μην φάνε μπριζόλα, θα φάνε όμως μπιφτέκι.
Eννοείται ότι δεν είναι ισάξιες όλες οι τροφές που αναφέρονται εδώ. Το μοσχάρι (κρέας ή σε μπιφτέκι) δεν έχει ίδια ποσότητα πρωτεΐνης με το ταχίνι. Το κοτόπουλο και το ψάρι, ναι. Αλλά έχουν πολύ λιγότερο λίπος. Το ψάρι έχει καλά λιπαρά και φώσφορο, που το κρέας δεν έχει. Τα γαλακτομικά έχουν ασβέστιο, αλλά όχι σίδηρο όπως το κρέας. Οπότε κάνετε τις επιλογές σας για μια ισορροπημένη διατροφή δεδομένων των συνθηκών.

Δεν τρώει καν ρύζι: Αντιλαμβάνομαι ότι μπορεί να σας κάνει εντύπωση που το παιδί σας δεν τρώει ρύζι, μιας και είναι εύκολη τροφή. Ούτε ο Ορφέας τρώει. Τρώει όμως ζυμαρικά (και το κριθαράκι είναι ζυμαρικό), πατάτες, ψωμιά, βρώμη, φρυγανιά, παξιμάδι κρίθινο και με χαρούπι, κεχρί, αμάρανθο. Κάποια παιδιά τρώνε επίσης κινόα, κους κους και πλιγούρι ή τραχανά. Τα δικά μου παιδιά όχι, αλλά δεν πειράζει, γιατί τρώνε πολλές τροφές της ίδιας κατηγορίας.

Δεν τρώει τίποτε πράσινο ή κανένα λαχανικό: Τώρα, μιλάω συγκεκριμένα για τον Ορφέα που αν δει έστω και ένα κομματάκι μικροσκοπικό πρασινάδας στον κιμά, δεν θα φάει καθόλου παστίτσιο, κι ας του αρέσουν τα μακαρόνια και ο κιμάς και το τυρί. Οπότε τα “μπιφτέκια με κρυμμένα λαχανικά” δεν είναι λύση – ίσα ίσα, τον νευριάζουν. Δεν τρώει ούτε τις πράσινες pennes Barilla. Παρ’ όλα αυτά, του αρέσουν τα muffins σπανάκι. Kαταφεύγω επίσης στη λύση των βιολογικών γαριδακίων με λαχανικά (kale, ντομάτα, σπανάκι είναι αυτά που βρίσκω). Αλλά και στα chips λαχανικών. Όχι τα χύμα, γιατί τα βρίσκει σκληρα. Συσκευασμένα και αυτά. Δεν το κάνω συχνά, αλλά από το τίποτε. Κάποια παιδιά μπορεί να μην φάνε αρακά ή φασολάκι, αλλά να φάνε μπριάμ. Δοκιμάστε να προσφέρετε σαλάτα, ψητά λαχανικά ή βραστά, να δείτε τι προτιμάει. Επίσης, οι φακές που τρώνε τα δίδυμα έχουν μέσα φρέσκια ντομάτα και κρεμμύδι, όπως και ο κιμάς στα μακαρόνια τους.
Τέλος, αν δεν λειτουργεί τίποτε παραπάνω, ας φάει λίγα παραπάνω φρούτα.

Καλό είναι, το πρωινό, το μεσημεριανό και το βραδινό των παιδιών μας να αποτελούνται από μία επιλογή από τις 3 παραπάνω κατηγορίες τροφίμων. Για παράδειγμα, ψωμί, τυρί, ντομάτα. Κινόα/κους κους κ.λπ. με αγγουράκι και αυγό. Κρέας με ρύζι/πατάτες και σαλάτα. Ψάρι με κους κους και λαχανικά. Γιαούρτι, παξιμάδι/ψωμί και φρούτο/λαχανικό. Γάλα με δημητριακά και μπανάνα. Κεχρί με γάλα και γιαούρτι και κομμένο μήλο. Μακαρόνια με κιμά και ντοματίνια. Μπάρα δημητριακών με φυστικοβούτυρο και σταφίδες ή φρούτο. Ψωμί/φρυγανιά με ταχίνι και μέλι. Κοτόπουλο/ψάρι/κρέας με πατάτες και γλυκοπατάτες ή καρότα ή κολοκύθια ψητά. 

Κι αν δεν τρώει ούτε φρούτα; Καταρχάς, θα πρότεινα να δοκιμάσετε να φάει διαφόρων ειδών. Ή να τα στύψετε. Επίσης, μπορούν να φάνε (σε μικρή ποσότητα λόγω φρουκτόζης) αποξηραμένα φρούτα. Χουρμάδες και σταφίδες τρώνε τα δικά μου παιδιά, αλλά δοκιμάστε επίσης αποξηραμένα βερίκοκα, αχλάδι και μήλο χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Είναι τέλειο σνακ και για το σχολείο και για την παραλία.

Δεν βρίσκουμε όσπρια όταν ταξιδεύουμε: Δεν πειράζει. Εγώ μαγειρεύω φακές (που ξέρω ότι τις τρώνε) τη μέρα πριν το ταξίδι και όταν επιστρέφουμε, έτσι ώστε να μην τρέχει τίποτε που στον προορισμό θα φάνε μόνο κρέας και ψάρι. Αν μαγειρεύετε στο κατάλυμα, δείτε μήπως βρείτε ή πάρετε μαζί σας ζυμαρικά από φακές ή ρεβύθια (έχει η barilla). Εναλλακτικά, μπορείτε μια στο τόσο να προσφέρετε “γαριδάκια” από φακή ή χούμους.

Μην αποθαρρυνθείτε και δεν κλείσετε ταξίδι μόνο για αυτό τον λόγο.
Καταρχάς, δώστε στο παιδί χρόνο. Βοηθάει και ο covid. Και μέχρι το επόμενο ταξίδι είτε θα τρώει 2 τροφές παραπάνω ή θα έχετε βρει εσείς εναλλακτικές.
Επίσης, μπορείτε να φύγετε πρώτα για 2-3 βράδια και να πάρετε μαζί σας το φαγητό του και να το ζεστάνετε στις ταβέρνες που θα κάτσετε ή στο κατάλυμα. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε την τύχη σας – νηστικό δεν θα μείνει κανένα παιδί. Και αν είναι για λίγες μέρες, ας φάει και τροφές που δεν θεωρούνται και τόσο υγιεινές ή δεν είναι πλήρη γεύματα. Αν λείψετε όμως για πάνω από 2 εβδομάδες, καλό είναι να προσαρμοστείτε με υγιεινές εναλλακτικές, έστω στα σνακ. Φροντίστε να έχετε μαζί σας σπιτικά σνακ που τρώει (μπάρες, κριτσίνια) και αποξηραμένα φρούτα με ξηρούς καρπούς. Προσφέρετε περισσότερα φρούτα από όσα τρώει συνήθως. Και μην δείξετε ότι τα χάνετε όταν κάθε μέρα σε κάθε γεύμα τρώει ψωμί με τυρί, πατάτες τηγανιτές με αγγουράκι ή κάτι ανάλογο.

Δείτε περισσότερες λύσεις:
Υγιεινά Γεύματα Για Το Σχολείο Και Το Ταξίδι
Σπιτικά Σνακς για το Ταξίδι

 

(Προφανώς υπάρχει και η επιλογή να μαγειρεύετε όσο λείπετε. Προσωπικά, εγώ αυτό δεν το θεωρώ διακοπές. Δεν θεωρώ διακοπές οποιοδήποτε ταξίδι με παιδιά, πόσο μάλλον αν πρέπει να συνεχίσω να κάνω ό,τι κάνω σπίτι μας κάθε μέρα: να μαγειρεύω. Είναι χρονοβόρα διαδικασία και δύσκολη, σε κουζίνα χωρίς τις ανέσεις μου. Επειδή λοιπόν δεν το συμπαθώ. Και επειδή το έχω κάνει μόνο δύο φορές και καμία από τις δύο δεν φάγανε, δεν έχω να σας δώσω συμβουλές για μαγειρική στα ταξίδια σας).

 

  • Πολύ ωραία λύση είναι μια στο τόσο να παραγγέλνετε ethnic φαγητό στο σπίτι, για να συνηθίζουν σε κάτι διαφορετικό.
  • Βάλτε στο τραπέζι πολλές επιλογές και ενθαρρύνετε τα παιδιά να σερβιριστούν μόνα τους και να δοκιμάσουν ό,τι θέλουν.
  • Μην πιέζετε τα παιδιά σας (και ιδίως τα μωρά σας) να φάνε. Ας φάνε όσο θέλουν. Όταν χορτάσουν, θα το καταλάβουν. Αν πεινάνε κι άλλο, θα φάνε.
  • Αν έχετε μαγειρέψει και όλοι στο τραπέζι τρώνε κάτι συγκεκριμένο, μην φτιάξετε κάτι άλλο για το παιδί. Ας μείνει νηστικό σε ένα γεύμα, αρκεί να μην μείνει νηστικό όλη μέρα. Και αρκεί φυσικά την προηγούμενη και την επόμενη μέρα να έχετε φαγητό που σίγουρα θα φάει.
  • Αν είστε έξω, δεν τρώει το φαγητό που επέλεξε και θέλει γλυκό/να πάει να παίξει (και ΜΟΝΟ σε αυτή την περίπτωση), μετρήστε μπουκιές. Έχει σημασία ακόμα και το πώς: “θα φας 10 μπουκιές αρακά και μετά το γλυκό/παιχνίδι” αντί για “αν δεν φας, δεν έχει γλυκό”. Το γλυκό/παιχνίδι δεν είναι δώρο και το φαγητό δεν είναι τιμωρία. Να το θυμάστε αυτό.
  • Δώστε στο παιδί το τιμόνι. “Πρέπει να φας το φαγητό που παρήγγελες. Έλα μαζί να βρούμε μια λύση για να το καταφέρεις. Θες μαζί και ψωμί; Θες πιο πολλές πατάτες; Αρκεί να φας και το κρέας/αγγουράκι”.
  • Ειδικά στο ταξίδι, μην μπείτε στη διαδικασία να φάτε επειδή και μόνο είναι μεσημέρι. Αν πριν 1 ώρα έχει φάει σνακ, δεν θα φάει μεσημεριανό, ακόμα κι αν είναι το αγαπημένο του φαγητό.
  • Για μικρότερα παιδιά (2χρονα), μην πάτε για φαγητό την ώρα του ύπνου τους. Θα έχετε και αφαγία και γκρίνιες.

 

Τι άλλες λύσεις έχετε; Είμαι όλη αυτιά!

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *