10 Basics για κάθε επίδοξο travel blogger

Το 2014, η ανάγκη να δώσω στέγη σε ένα σωρό ταξιδιωτικά άρθρα που είχα γράψει για sites που έκλεισαν, αλλά και μια άλλη ανάγκη να δημιουργήσω έναν χώρο στο ελληνικό ίντερνετ με packing tips, έδωσε ζωή στο Dreamista.
Έτσι, δημιουργήθηκε το πρώτο ελληνικό travel & fashion blog. Με την ελπίδα, φυσικά, να τα πάει καλά. Με την ελπίδα, εφόσον μου αρέσει το αντικείμενο τόσο πολύ, να καταφέρω να το κάνω επαγγελματικά.
Το travel & fashion blog έγινε Lifestyle Travel Blog, τα marie claire blog awards με τίμησαν με υποψηφιότητα δύο φορές μέσα σε 1,5 χρόνο (Best New Blog-2015, Best Travel Blog-2016), το blog μου αλλάζει και εξελίσσεται κι εγώ μαθαίνω από τους άλλους, από τα λάθη μου, από τις εμπειρίες μου – και πάνω απ’ όλα απ’ τους πελάτες μου.

 

Δες επίσης
17 πράγματα που έμαθα μετά από 17 μήνες travel blogging

 

Εσύ που ξεκινάς τώρα, έχεις κι εσύ την ανάγκη να γράψεις για τα ταξίδια σου. Σωστά; Και, φυσικά, βλέποντας κι εσύ τόσους (ξένους) bloggers να λένε πως βγάζουν λεφτά από αυτό και πως μπορείς κι εσύ να ταξιδεύεις for a living, είναι πιθανό να έχεις τα λεφτά και τα δωρεάν ταξίδια στο μυαλό σου. (Φυσικά, τα ταξίδια των bloggers δεν είναι καθόλου μα καθόλου δωρεάν, αλλά περισσότερα γι’ αυτό γράφω εδώ)

Πεζοπορώντας στο φαράγγι του Βουραϊκού

 

Oι travel bloggers στην Ελλάδα δεν έχουν καταφέρει να ταξιδεύουν for a living. Γιατί;
  • Γιατί οι Έλληνες δεν έχουν αγοραστική δύναμη και τα ταξίδια είναι ακριβά (σε σχέση με ένα βερνίκι νυχιών ή ένα μπλουζάκι). Άρα τα ταξιδιωτικά brands δεν έχουν συμφέρον να διαφημιστούν σε εμάς – ακόμα.
  • Γιατί τα travel blogs στην Ελλάδα είναι κάτι καινούργιο (δειλά-δειλά από το 2012, πιο έντονα από αρχές του 2016, ενώ τα fashion blogs ήδη από το 2009). Άρα τα ταξιδιωτικά brands δεν ξέρουν σε τι επίπεδο μπορούν να μας εκμεταλλευτούν – ακόμα. (Update 2017: έχουν αρχίσει σιγά σιγά).
  • Γιατί από τα 50 περίπου travel blogs της Ελλάδας, το πολύ 20 κάνουν επαγγελματική δουλειά, άρα δεν έχουμε συνολικά και την καλύτερη φήμη – ακόμα. (Update 2017: Τα travel blogs είναι πια 130, τα καινούργια ξεκινάνε επαγγελματικά και κάνουν εξαιρετική δουλειά).

Γιατί κανένα travel blog στην Ελλάδα δεν έχει τους followers που έχει πχ η The Blonde Abroad. Ακόμα. Και θα πάρει καιρό…

Και λέω “ακόμα”, γιατί καιρός είναι. Τόσες είναι οι Ελληνίδες fashion Bloggers που έχουν κάνει την υφήλιο δακτυλίδι χάρη στα brands με τα οποία συνεργάζονται. Είναι θέμα χρόνου αυτό να το καταφέρουν και τα travel blogs της Ελλάδας. Τα πράγματα βέβαια δεν είναι τόσο απλά, ούτε για τις fashion bloggers. Αυτές όμως, χρονιά στον χώρο, ξέρουν τι χρειάζεται για να τα καταφέρουν. Kαι κυρίως, έχουν επιβληθεί στα brands και τα brands ξέρουν πώς να τις χρησιμοποιήσουν αλλά και ότι οφείλουν να τις πληρώσουν για τη δουλειά τους.
Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι παγκοσμίως οι fashion bloggers είναι πιο δημοφιλείς από τους travel bloggers, για τον απλό λόγο ότι έχουν σαφώς ευρύτερο κοινό (όλοι οι άνθρωποι ντύνονται κάθε μέρα. Ελάχιστοι ταξιδεύουν όμως πάνω από μία φορά τον χρόνο).

Στο Ελαφονήσι της Κρήτης

 

Τι συμβουλές θα σου δώσω εδώ
  • Ακολουθώντας το παράδειγμα των fashion blogs, θα σου πω τι πρέπει να κάνεις, έτσι ώστε να έχεις ένα travel blog που ένα brand θα προσεγγίσει με σκοπό τη σοβαρή συνεργασία.
  • Θα σου πω μυστικά που έχω συζητήσει με τους ίδιους τους πελάτες μου, τόσο στον τουριστικό κλάδο όσο και στον χώρο της μόδας. Το inside scoop δηλαδή: τι θέλουν και τι τους ενοχλεί από τους bloggers.
  • Θα σου πω όμως και γιατί ένα brand να θέλει να συνεργαστεί με έναν blogger. Έχω βρεθεί από τη μεριά του brand εργασιακά, και το πρώτο πράγμα που ψάχναμε όταν αναζητούσαμε bloggers ήταν η παραγωγή περιεχομένου (άρθρα, videos ή συνταγές στο blog του brand πχ) φυσικά δωρεάν. Ένα brand για να δώσει λεφτά, θα είναι ξεκάθαρα για προώθηση. Και ένας Blogger για να θεωρηθεί κατάλληλη πλατφόρμα προώθησης των προϊόντων ή υπηρεσιών ενός brand πρέπει να είναι πολύς… Τεράστιος!

Δεν είναι τυχαίο που ενώ υπάρχουν τόσοι food bloggers & fashion bloggers που είναι brand ambassadors, δεν υπάρχει ούτε ένας travel blogger με αυτό τον ρόλο: γιατί κανένας travel blogger στην Ελλάδα δεν είναι… τεράστιος. Ακόμα.

Ηλιοβασίλεμα στην Ιθάκη μας

 

Πώς λοιπόν θα κάνεις το travel blog σου μεγάλο και τρανό;

Καταρχάς, πρέπει να έχεις engaged followers στα social και καλή επισκεψιμότητα στο site. Δεν θα σου πω εγώ πώς να το καταφέρεις αυτό. Όχι όταν υπάρχει πληθώρα σχετικών άρθρων σε social media sites αλλά και σε άλλα travel blogs.

1. Διάβασε βιβλία και γράψε πολύ, πριν ξεκινήσεις

Το γράψιμο δεν το έχουν όλοι. Θέλει εξάσκηση, δουλειά και άνεση. Ξεκίνα διαβάζοντας βιβλία για να λυθεί η γλώσσα σου και συνέχισε γράφοντας ταξιδιωτικά άρθρα που δεν θα δημοσιεύσεις, για να συνηθίσεις. Σε προετοιμάζω ότι ενώ οι fashion bloggers τη βγάζουν καθαρή με 200 λέξεις, ένα ταξιδιωτικό άρθρο μπορεί συχνά να περνάει τις 1000. Και αυτές οι 1000 λέξεις πρέπει να βγάζουν και νόημα. Έχεις τον χρόνο; Έχεις την ικανότητα;
Δεν αναφέρομαι προφανώς σε ορθογραφικά λάθη, αυτά στον χώρο του ίντερνετ συγχωρούνται (ή δεν τα παρατηρεί κανείς). Αναφέρομαι σε κείμενα που από αλλού ξεκινάνε και αλλού το πάνε, με παραγράφους χωρίς συνοχή και περιεχόμενο που δεν δένει που να χτυπιέσαι.

2. Aν το πας αγγλόφωνα, πάρε το proficiency

Μην γίνεις ένας ακόμα blogger που γεμίζει το Internet με μαργαριτάρια (βλ. Throughback Thursday, wanderlast, must-seen, funny-αντί για fun, “Monday’s is for…” αντί για “Mondays are for…”), δυσνόητα κείμενα και παράλογες προτάσεις. Κανένα brand δεν θέλει να συνδεθεί με τέτοια κείμενα. Σκέψου ότι τα brands χρυσοπληρώνουν επαγγελματίες για να τους εκπροσωπούν κειμενικά. Σκέψου επίσης ότι επέλεξες να είσαι στην ίδια αγορά με Αμερικάνους και Βρετανούς ή Αυστραλούς bloggers, που η αγγλική είναι μητρική τους. Για να τους συναγωνιστείς, οφείλεις να μην κάνεις λάθη.

Στη Sacred Spring στο Bali

 

3. Μάθε social media

Όχι πώς να προγραμματίζεις ποστ στο φβ ή πώς να ανοίγεις προφίλ στο Instagram, να κάνεις mentions ή να ανεβάζεις άρθρα στο blog σου. Αυτά θα τα βρεις, υπάρχουν οδηγίες βήμα βήμα. Το θέμα στα social media είναι να ξέρεις γιατί κανείς ό,τι κάνεις και να μάθεις μετά να το κάνεις προς όφελός σου – και προς όφελος του εκάστοτε brand.

4. Κάνε τη διαφορά

Δες πού διαφέρεις ως άνθρωπος και δημιούργησε ένα blog που διαφέρει όπως εσύ. Έτσι, θα σε βρουν και brands που τους ταιριάζει να διαφημιστούν σε σένα. Το να γράφεις απλά για τα ταξίδια σου είναι oh so boring… Βάλε και κάτι ακόμα.
Δες το παράδειγμα fashion bloggers όπως η Surf Addict Fashionista,που αποφάσισε να μην κάνει ό,τι οι άλλες, αλλά να εντάξει το hobby της στο fashion blog της.
Αν πάλι θες να γράψεις για τα ταξίδια που έχεις ήδη κάνει και υποπτεύεσαι ότι δεν θα πολυταξιδέψεις τους επόμενους μήνες (λόγω πολλής δουλειάς ή επειδή μόλις απολύθηκες από τη δουλειά που σ’ έστελνε ταξίδια ή για λόγους οικονομικούς κ.λπ.), δοκίμασε να διαφοροποιηθείς από τα άλλα travel blogs βάζοντας και το κομμάτι lifestyle μέσα, όπως πολλοί από εμάς. Αλλά να ξέρεις ότι μπλέκεσαι σε καινούργια μονοπάτια, γιατί το Lifestyle είναι μια κατηγορία από μόνο του.

5. Βρες έναν τίτλο που να μη σε περιορίζει

Αν κάνεις πχ couples travel blog, μην το δείχνεις και πολύ στον τίτλο, γιατί μπορεί να χωρίσεις. Να αποφύγεις και τον solo traveling τίτλο, γιατί θα βρεις σίγουρα γκόμενο, πιθανόν ταξιδιώτη.
H 20 Something Travel είναι πια 30 something και έγκυος και δεν ξέρει τι να το κάνει το blog της. Η Young Adventuress δεν θα είναι πάντα young. Αντίθετα, η Oracle Fox, η Elle’s diaries, εγώ, έχουμε τη δυνατότητα να ελιχθούμε. (Update 2017: έχω γίνει μητέρα και γράφω για οικογενειακά ταξίδια. Το όνομα “dreamista” δεν με έχει περιορίσει καθόλου).
Η ζωή σου θα αλλάξει όσο έχεις αυτό το blog και θα χρειαστεί να αλλάξεις συνεπώς και το blog σου στην πορεία. Επομένως, ξεκίνησε versatile και όχι με έναν ξύλινο τίτλο.
Ακόμα και το The Blonde Salad είναι περιοριστικό αν το καλοσκεφτείς: δεν μπορεί το κορίτσι να βάψει μαλλί!

Στην παραλία Trebaluger στη Menorca

 

6. Αφού το κάνεις επαγγελματικά, πάρ’ το σοβαρά

Και αυτό σημαίνει πολλή δουλειά. Σημαίνει ότι θα γράφεις τακτικά άρθρα. Ότι οι φωτογραφίες που ανεβάζεις οφείλουν να είναι ποιοτικές (για τα brands, η εικόνα τους είναι το Α και το Ω). Σημαίνει ότι πρέπει να καταναλώνεις πολύ χρόνο για να επικοινωνείς με brands, να πηγαίνεις σε events, να σκέφτεσαι συνέχεια τρόπους να εξελίξεις το travel blog σου – και όλα αυτά, εντελώς αμισθί. Με μόνη ανταμοιβή τη συναισθηματική.
Πολλοί fashion bloggers ξεκινάνε έχοντας ένα team με φωτογράφο-photo editor, κάποια φίλη τους που γράφει τα κείμενά τους και έναν pr manager. Οι fashion bloggers έχουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν τόσο… επαγγελματικά, γιατί είναι ψιλοσίγουρο ότι θα βγάλουν λεφτά ψιλοάμεσα και θα αρχίσουν να πληρώνουν τους συνεργάτες τους. Στον χώρο του travel blogging αυτό δεν παίζει. Εκτός αν ξεκινάς με κομπόδεμα. Εμείς τα κάνουμε όλα εντελώς μόνοι μας. Γινόμαστε μεν πολυεργαλεία, αλλά ο χρόνος που καταναλώνουμε δεν πληρώνεται. Αυτό εννοώ “πάρ’ το σοβαρά”: μπορείς να δουλεύεις τσάμπα και ποιοτικά ταυτόχρονα;

7. Μελέτησε τον ανταγωνισμό

Υπάρχουν πάνω από 50 ελληνικά travel blogs τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο. Κάποια Ελλήνων για τα ταξίδια τους στην Ελλάδα ή/και στον κόσμο. Κάποια των expats που ζουν εδώ και γράφουν για την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό. Δες τι κάνουν, πώς το κάνουν και κάνε κάτι εντελώς άλλο. (Update 2017: τα travel blogs είναι πλέον 130, άρα έχεις περισσότερη δουλειά)

8. Ετοιμάσου να διαθέσεις λεφτά & χρόνο

Λεφτά για διαφήμιση, λεφτά για ταξίδια, χρόνο που δεν έχεις. Με κάθε ευκαιρία να ταξιδεύεις, για να έχεις υλικό για το blog. Τα άρθρα σου θα τα προωθείς με facebook ads. Κοινώς, θα ξοδέψεις πιο πολλά λεφτά ως blogger στην αρχή από όσα ξοδεύεις τώρα για τα ταξίδια σου. Άσε που θα πρέπει να αφιερώνεις χρόνο να γράφεις για τα ταξίδια σου, να φτιάχνεις τις φωτογραφίες, να κάνεις ερευνά για τον προορισμό αφού γυρίσεις, για να μην γράψεις καμιά πατάτα – παράλληλα με τη δουλειά σου (αυτή που σε συντηρεί). Κοινώς, ετοιμάσου για πολλή τσάμπα δουλειά στον ελεύθερό σου χρόνο, αλλά και για μια μικρή οικονομική αφαίμαξη. Είναι επένδυση; Δεν είναι σίγουρο.

Δες εδώ πώς να μαζεύεις λεφτά για ταξίδια
Στους ορυζώνες της Ubud
9. Να ξέρεις την αγορά της χώρας σου.

Μη ζητάς από brands 2000€ τον μήνα, από τη στιγμή που το κοινό σου δεν έχει αγοραστική δύναμη. Και μην περιμένεις ως ελληνόφωνο blog να σε στείλει ποτέ κανείς ταξίδι στο Μπαλί. Οι Έλληνες ακόμα κι όταν έπαιρναν διακοποδάνεια Μπαλί δεν πήγαιναν. Προτιμάνε Χαλκιδική. Άρα κανέναν δεν συμφέρει να σου καλύψει ένα press trip εκεί. Γενικά, μη ζητάς λαγούς με πετραχήλια. Δημιουργείς κακό προηγούμενο. Tα brands δεν θα προσεγγίσουν travel bloggers αν νομίσουν ότι είμαστε αντιεπαγγελματίες.

10. Να σέβεσαι το blog σου και τη δουλειά σου

Κάθε δουλειά που κάνεις ΠΡΕΠΕΙ να πληρώνεται. Όταν είσαι ακόμα στην αρχή, θα σε εντυπωσιάσουν τα travel sites που θα σε προσεγγίσουν υποσχόμενα προώθηση του blog σου με αντάλλαγμα να τους γράφεις άρθρα. Και brands θα σου δανείσουν προϊόντα να φωτογραφίσεις χωρίς κανένα αντάλλαγμα. Αυτό ΜΗΝ το κάνεις. 1. Γιατί τα ταξιδιωτικά άρθρα για sites είναι πολλή δουλειά και κάποτε τα πληρωνόμασταν 500€+το ταξίδι. Από πού κι ως πού τώρα αυτά τα sites να τη βγάζουν τσάμπα; 2. Μην δεχτείς να πάρεις προϊόντα για να τα φωτογραφίσεις χωρίς πληρωμή ή έστω δώρο προϊόν. Να ξέρεις ότι οι εταιρείες pr που σου δανείζουν τα προϊόντα των πελατών τους για να τα φωτογραφίσεις, έχουν κανονικότατα εισόδημα από τη δουλειά που παράγεις εσύ αθώα και αφιλοκερδώς.
Και φυσικά μην διανοηθείς να φιλοξενηθείς σε ξενοδοχείο πληρώνοντας διαμονή ΚΑΙ να κάνεις check-in KAI να να γράψεις για αυτό. Είπαμε…
– Κανένα brand ποτέ δεν θα σε σεβαστεί αν δουλεύεις τσάμπα, είτε για τους ίδιους είτε για άλλους. Και συνεπώς δεν θα θελήσει να σε πληρώσει ή θα σου δώσει ψίχουλα.
– Δημιουργείς κακό προηγούμενο, τα brands/sites συνηθίζουν ότι οι travel bloggers δουλεύουν τσάμπα και δεν θα μας πάρουν σοβαρά ποτέ, κανέναν.
– Ποτέ δεν θα πληρωθούμε για τη δουλειά μας, αν κάθε καινούργιο travel blog ξεκινάει μοιράζοντας υπηρεσίες δωρεάν. Θα περιμένουν όλοι τη νέα φουρνιά travel bloggers για να τους εκμεταλλευτούν και οι παλιοί θα αυξανόμαστε, αλλά η φήμη όλων μας συνολικά θα χαλάει συνεχώς. Μάθε να λες “όχι” από νωρίς.

 

Travel Blogger είναι αυτός που γράφει για τα ταξίδια του. Ιδανικά, ταξιδεύει συνεχώς και καπάκι γράφει τις εμπειρίες του, έχοντας κι ένα up-to-date instargram account. Ο καλός ο travel blogger όμως έχει πολλά ακόμα χαρακτηριστικά. Είναι unique. Έχει niche. Έχει υψηλή κειμενική και εικαστική ποιότητα. Έχει πολύ καλές φωτογραφίες, επαγγελματικές κατά προτίμηση. Έχει ενδιαφέροντα θέματα – δηλαδή δεν γράφει για τις εμπειριούλες του και τις σκεψούλες του, αλλά για πράγματα που αφορούν/ενδιαφέρουν/απασχολούν το κοινό του. Γράφει για θέματα που ο κόσμος ψάχνει. Έχει επαγγελματισμό. Και ξέρει να πλασάρει τον εαυτό του. Do your best λοιπόν, αλλά μην περιμένεις να αφήσεις τη δουλειά σου any time soon…

 

 

Share

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *